Hvad betyder SEO?
Har du en hjemmeside eller en webshop, er du helt sikkert stødt på begrebet “SEO,” men hvad er det helt præcis, og hvorfor er det noget, du bør sætte dig ind i?
SEO står kort og godt for Search Engine Optimization – eller på dansk: Søgemaskineoptimering. Som navnet antyder, handler det om at få søgermaskinerne (primært Google) til at finde din hjemmeside og allerhelst vise den øverst på side 1, når der bliver søgt på specifikke ting i din branche.
Kan du ikke bare betale dig fra at lægge øverst på Google, tænker du måske, og svaret er jo. Det kan du sagtens. Men når vi taler om SEO, handler det om organiske søgeresultater – ikke betalte.
SEO har ændret sig gennem tiden
Tidligere – dengang internettet kun lige havde set dagens lys – handlede SEO primært om at skrive det samme nøgleord igen og igen på din hjemmeside, fx “SEO i København“, men det har i den grad ændret sig med tiden.
I dag er googlebotterne, som de kaldes, eminente til at gennemtrawle internettet og finde de sider, der forsøger at snyde med SEO, og derfor er der al mulig grund til at sætte sig ind i tingene og gøre det ordentlig i første omgang – bliver du taget i forsøg på snyd, kan Google finde på at straffe dig ved at placere dig så langt nede på søgelisten, at du aldrig bliver fundet igen.
Hvad er SEO så i dag anno 2020?
Det er svært at svare på, men det er en kombination af flere forskellige ting, fx:
– Teknisk SEO
– Søgeordsanalyse
– Indholdsoptimering
– Linkbuilding
Ønsker du at søgemaskineoptimere din hjemmeside, er det som udgangspunkt ikke noget, du selv skal kaste dig over. Det er et omfattende stykke arbejde, der kræver, at du kender branchen og ved, hvad der rører sig – din tid er som oftest bedre brugt på at udvikle din forretning.