Skal man give firmajulegaver hvert år?

23 November 2020 Anders Lundtang Hansen

editorial

Det er sådan et tiltrængt afbræk, når man nærmer sig julen, og man så får den her uventede firmajulegave i favnen!

Er man så også en af de heldige, som til og med får en julebonus, så er det jo nærmest dobbelt op på ekstra fornøjelser i julen; specielt hvis man ikke ligefrem havde set dem komme.

Så føler man sig værdsat af firmaet, selvom det måske ikke er den mest personlige form for en julegave til medarbejdere, som man har med at gøre her, men hvis man arbejder i et stort firma, så er det måske forståeligt, at man ensarter gaverne lidt.

Er man et lille firma, og har man ikke det store overskud at rutte med, så vil medarbejderne i længden så nok sætte mere pris på at have et job efter jul, end at de får lidt kort forkælelse lige her og nu.

Men skal man så som virksomhed give firmajulegaver hvert år?

Man kan vænne sig for meget til firmajulegaver

Det er også lidt en farlig størrelse med sådan noget som firmajulegaver, for det kan jo være, det går skide godt i en virksomhed et givent år, så man virkelig punger ud til højglansede julegaver som bonus til alle; men så glemmer man lige at kigge i rengskabet for, om man også kan tillade sig at gøre det samme næste år.

Men man skal jo også leve i nuet, tænker man så som chef.

Problemet er så bare, hvis medarbejderne med spænding op til jul næste år taler sammen om, hvad firmajulegaven eller firmajulegaverne i år kan være, og man så bliver spist af med en minimal gave sammenlignet med sidste år.

Man kan måske begynde at tro, at man ikke er værdsat længere, eller det kan sende et signal om, at det går dårligt i firmaet – udebliver gaven helt, så tror man måske, at den nye chef ikke kan lide en!

More articles